Voorwaarden 0-Lab, Lozinski Architecten en/of Zero-Lab
1. Algemene bepalingen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op – en maken onlosmakelijk deel uit van – iedere aanbieding, offerte en overeenkomst van 0-Lab, Lozinski Architecten en/of Zero-Lab en aan voornoemde gelieerde ondernemingen, ingeschreven te kamer van koophandel te Amsterdam met het nummer 34170426.
2. Definities
In deze voorwaarden worden onder de volgende definities verstaan: Opdrachtnemer: 0-Lab, LozinskiArchitecten en/of Zero-Lab;
Opdrachtgever:
Partijen: Tussenpersoon:
Onderaannemer:
De rechts- of natuurlijke persoon die gebruik maakt van de diensten van Opdrachtnemer;
Opdrachtnemer en opdrachtgever tezamen;
De rechts- of natuurlijke persoon handelend in de hoedanigheid van een onderneming die met wederzijds goedvinden van Partijen een overeenkomst tussen hen tot stand laat komen en hiervoor een billijke vergoeding verkrijgt; Derechts- ofnatuurlijkepersoonhandelendindehoedanigheidvaneen
Diensten: Verbintenis: Website:
onderneming die door Opdrachtnemer met wederzijds goedvinden van Opdrachtgever wordt ingeschakeld voor de uitvoering van een opdracht;
Alle diensten zoals door Opdrachtnemer aangeboden aan Opdrachtgever; De rechtsbetrekking die krachtens overeenkomst tussen
opdrachtnemer en opdrachtgever ontstaat.
De door opdrachtgever gehanteerde domeinnaam: lozinskiarchitecten.nl
3. Toepasselijkheid, bevoegdheid, reflexwerking en handelsbekwaamheid Partijen verklaren dat zij deze voorwaarden als volgt accepteren:
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke tussen Opdrachtnemer en een wederpartij
gesloten (handels)overeenkomst en elke andere handeling waarbij Opdrachtnemer Diensten aanbiedt en/of eventueel producten, almede elke offerte van Opdrachtnemer.
2. Eventuele in-en/of verkoopvoorwaarden van de wederpartij worden nadrukkelijk van de hand verwezen, tenzij voortijdig en uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
3. Partijen verklaren volledig en onbeperkt (teken)bevoegd te zijn ten tijde van het aangaan van een overeenkomst en in dit kader tevens over volledige handelsbekwaamheid te beschikken.
4. Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon betreft,
doch handelend in de hoedanigheid van een onderneming geldt:
a. Dat Opdrachtgever voor zover zulks rechtens geoorloofd is afstand doet van een beroep op door de jurisprudentie gevormde reflexwerking;
b. Dat Opdrachtgever verklaart op de hoogte te zijn van het begrip reflexwerking;
c. Dat Opdrachtgever zich aan Opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt als ondernemer,
derhalve een verbintenis wordt aangegaan tussen twee ondernemers.
4. Totstandkoming van een overeenkomst
Partijen beogen een verzoek van of namens Opdrachtgever gericht aan Opdrachtnemer voor het leveren van Diensten, product(en) en of voor het verrichten van werkzaamheden, waarop opvolgend de Opdrachtnemer een offerte uitbrengt en Partijen in lijn met art. 4 lid 4 van deze voorwaarden gevolg geven aan te merken als een aanbod en aanvaarding ex. art. 6:217 BW.
1. Als een verzoek dient in dit kader te worden aangemerkt een verzoek door of namens Opdrachtgever gericht aan de Opdrachtnemer om Diensten en/of producten te leveren in bijzonder - maar hiertoe niet beperkt - geschiede via:
a. De Website, meer concreet het contactformulier van Opdrachtnemer; b. Via telefoon op een door Opdrachtnemer gehanteerd telefoonnummer; c. Via e-mail op een door Opdrachtnemer gehanteerd e-mailadres;
d. Via elk ander toelaatbaar digitaal hulpmiddel;
e. Via (aangetekende) post op een door Opdrachtnemer aangehouden kantooradres;
2. Indien Opdrachtnemer tot (voorlopige) aanvaarding van het verzoek overgaat zal Opdrachtnemer een indicatieve offerte uitbrengen. Deze offerte betreft te allen tijde
een momentopname op basis van de op dat moment bij Opdrachtnemer bekende gegevens.
3. Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever om zijn/haar verzoek zo volledig als mogelijk aan Opdrachtnemer te richten. Elke onvolledigheid, fout en/of onvolkomenheid is voor rekening en risico van de Opdrachtgever en het staat Opdrachtnemer in dergelijk geval vrij op een later moment een reeds gesloten overeenkomst éénzijdig op basis van nieuwe gegevens aan te passen.
4. Pas op het moment dat de Opdrachtgever de door Opdrachtnemer uitgebrachte offerte accepteert én Opdrachtnemer expliciet en ondubbelzinnig hierop heeft verklaard de opdracht te aanvaarden is er sprake van een definitieve aanvaarding van de opdracht en komt een overeenkomst tot stand,
doch uitsluitend op basis van de op dat moment bekende gegevens. Partijen zijn derhalve uitsluitend gehouden uitvoering te geven aan de afspraken tot op dat moment gemaakt en zoals in de offerte opgenomen. Art. 4 lid 3 van deze voorwaarden is onverminderd van toepassing.
5. Toepassing van art. 4 lid 3 van deze voorwaarden betekent dat extra werkzaamheden, materialen en/of producten die geen onderdeel zijn van de (oorspronkelijke) offerte doch ontstaan in opdracht van Opdrachtgever onverwijld onderdeel worden van de vigerende overeenkomst, alsmede hiervoor een vergoeding van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer is verschuldigd conform het op dat moment geldende honorarium per gewerkte tijdeenheid van Opdrachtnemer, alsmede een vergoeding voor alle nodig te maken kosten voor bijv. materialen, producten et cetera om uitvoering te geven aan de (gewijzigde) overeenkomst.
6. Opdrachtnemer heeft het recht op basis van voor hem moverende redenen een éénzijdige wijziging ten gevolge van art. 4 lid 3 van deze voorwaarden niet toe te passen, indien zij hiertoe reden(en) heeft c.q. in geval de Opdrachtnemer eerst een (financiële) zekerheid wenst en deze zekerheid door Opdrachtgever niet kan worden geboden c.q. uitblijft c.q. de éénzijdige wijziging consequenties heeft voor de kwaliteit van het op te leveren werk, product en/of de te leveren Diensten.
7. Afwijken of uitsluiten van het wijzigingsbeding zoals vervat in art. 4 lid 3 van deze algemene voorwaarden kan uitsluitend schriftelijk en voorafgaande het sluiten van de overeenkomst.
8. Partijen verklaren bij de totstandkoming van de overeenkomst geen fatale termijn(en) voor de (op)levering te beogen en dat er te allen tijde sprake is van een indicatieve termijn of termijnen.
9. Op- en/of aanmerking(en) c.q. reacties met betrekking tot in de offerte opgenomen onderdelen dienen nimmer te worden aangemerkt als het zijnde een onderdeel van een te sluiten overeenkomst tussen Partijen, behoudens door Opdrachtnemer schriftelijk anders is gecommuniceerd en aangegeven.
10. Eenoffertezoalsbedoeldinditartikelkanwordenbevestigdopdewijzezoalshetverzoek geschiede, doch behoeft te allen tijde schriftelijke bevestiging van Opdrachtnemer.
5. Uitvoering van de overeenkomst
Indien een overeenkomst tot stand is gekomen krachtens de bepalingen zoals vervat in art. 4 van deze algemene voorwaarden geven Partijen de volgende uitleg aan de uitvoering van de overeenkomst.
1. Elke kennisgeving, opmerking en/of bevestiging van of namens Opdrachtnemer aan een Opdrachtgever dient te worden gekwalificeerd als correct, behoudens in geval er gelet op de inhoud en strekking van de kennisgeving, opmerking en/of bevestiging feitelijke onjuistheden in de kern zitten en/of er kennelijk sprake lijkt te zijn van een vergissing of verschrijving aan de zijde van Opdrachtnemer, althans dit voor Opdrachtgever kenbaar moet, althans zou moeten zijn.
2. Opdrachtnemer zal uitvoering geven aan de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en naar de eisen van goed vakmanschap en zich derhalve gedragen zoals het een goed Opdrachtnemer volgens het ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.
3. Schriftelijk afspraken dienen te worden aangemerkt als leidend in die zin dat uitvoering van de overeenkomst plaats zal vinden op basis van schriftelijk gemaakte afspraken.
4. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht – indien de noodzakelijk voor het behouden van de kwaliteitsnorm die Opdrachtgever hanteert – om door derden bepaalde werkzaamheden te laten verrichten voor de uitvoering van de overeenkomst.
5. Indien Opdrachtnemer een beroep doet op derden zal Opdrachtnemer de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en betrachten bij het vinden en selecteren van deze derden, doch beperkt tot wat redelijkerwijs mogelijk en gebruikelijk is.
6. Opdrachtnemer zal bij het inschakelen van een derden zich te allen tijde inspannen Opdrachtgever hieromtrent (voorafgaande) te informeren en met opdrachtgever te overleggen.
7. Het is in het kader van art. 5 lid 6 van deze algemene voorwaarden mogelijk dat Opdrachtnemer middels een te sluiten (mantel)overeenkomst c.q. clausule beogen dat Opdrachtnemer door Opdrachtgever is of zal worden ge(vol)machtigd om in Opdrachtgevers naam rechtshandelingen te verrichten en/of dat Opdrachtnemer uit hoofde van een lastgeving voor rekening van Opdrachtgever rechtshandelingen verricht, doch uitsluitend indien dit schriftelijk door Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.
8. Opdrachtgever heeft de plicht en draagt er zorg voor alle gegevens die voor een deugdelijke uitvoering noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever begrijpt, althans behoort te begrijpen dat
deze noodzakelijk kunnen zijn, tijdig aan Opdrachtnemer te verstrekken.
9. Als tijdig in art. 5 lid 8 van deze voorwaarden dient in ieder geval te worden gekwalificeerd voor
het sluiten van de overeenkomst, althans in ieder geval voor de start van de uitvoering.
10. IndienOpdrachtgeverjegensOpdrachtnemermethettijdigaanleverenzoalsbedoeldina rt.5lid9
van deze voorwaarden in gebreke is heeft Opdrachtnemer onverwijld het recht de overeenkomst op te schorten tot op het moment dat de Opdrachtgever alsnog deze gegevens aan Opdrachtnemer verstrekt, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om alle kosten die voortkomen uit het niet tijdig aanleveren én de hierdoor ontstane vertraging(en) naar alsdan geldend honorarium bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
11. OpdrachtgeverdraagterteallentijdezorgvoordatOpdrachtnemerdeovereenkomsttijdi gen deugdelijk kan uitvoeren, inhoudende dat er geen obstakels c.q. beperkingen zijn die een correcte uitvoering van de opdracht kunnen beletten, waaronder maar niet beperkt tot de juiste vergunningen, ontheffingen en toegang tot locaties en eventuele systemen.
12. Art.5lid11vandezevoorwaardenkanuitsluitendschriftelijkwordenuitgeslotenindetusse n Partijen gesloten overeenkomst en alleen indien Opdrachtnemer expliciet hiermee is ingestemd.
13. Indienzicheensituatievoordoetwaarbijdeuitvoeringvandeovereenkomst(tijdelijk)die ntte worden opgeschort ten gevolge van een situatie waarbij Opdrachtgever zijn verplichtingen op basis van deze vigerende voorwaarden niet, niet tijdig of onvolledig nakomt heeft Opdrachtnemer het recht om de hierdoor ontstane (gevolg)schade(s) in volledigheid van Opdrachtgever te vorderen.
14. TermijnendietussenPartijenwordenovereengekomenbetreffennimmereenfataleterm ijn, tenzij anders schriftelijk en expliciet tussen Partijen is overeengekomen, inhoudende dat elke termijn door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gecommuniceerd dient te worden gekwalificeerd, gezien en gelezen als het zijnde indicatief.
6. Wijzigingsbeding & meerwerk
Indien zich een situatie voordoet waarbij voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst een wijziging noodzakelijk c.q. wenselijk is gelden de hiernavolgende bepalingen.
1. Aanpassingen die nodig zijn voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst zullen tijdig en
in onderling overleg tussen Partijen en na akkoord van beiden worden opgenomen in een
gewijzigde overeenkomst om hierna onverwijld deel te worden van de vigerende overeenkomst.
2. Aanpassingen die naar hun aard zeer urgent en noodzakelijk zijn en waarbij het wachten op een
onderling overleg zoals bedoeld in art. 6 lid 1 niet mogelijk is c.q. te lang wachten resulteert, althans zal resulteren in een vorm van (gevolg)schade of extreme vertraging bij de uitvoering kunnen te allen tijde éénzijdig door Opdrachtnemer worden doorgevoerd.
3. Indien zich een situatie voordoet zoals genoemd in art. 6 lid 1 en 2 van deze voorwaarden heeft Opdrachtnemer het recht hierdoor ontstane kosten voor meerwerk aldus gebruikelijk honorarium bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
4. In aanvulling op art. 6 lid 3 geldt ook voor ontstane schades aan de zijde van Opdrachtnemer dat deze voor vergoeding in aanmerking komen.
5. Partijen wensen meerwerk te kwalificeren als het zijnde al het (onvoorzien) werk dat geen onderdeel uitmaakt de overeenkomst tussen partijen en tevens geen onderdeel uitmaakt van een eventueel bijbehorend bestek behorende aan de overeenkomst, doch wel nodig is, althans blijkt te zijn voor een correcte uitvoering van de overeenkomst.
7. Ontbinden, opschorting & (tussentijdse) opzegging
De bepalingen in dit artikel omschrijven de rechten en (ver)plicht(ing)en betreffende de ontbindende en opschortende voorwaarden, alsmede de voorwaarden voor (tussentijdse) opzegging.
1. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht én is derhalve ook als zodanig bevoegd nakoming van de verplichtingen die op opdrachtnemer rusten gelet op de vigerende overeenkomst (tijdelijk) op te schorten voor een (on)bepaalde tijd indien opdrachtnemer goede grond(en) heeft te doen vrezen dat opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst tussen Partijen geheel of gedeeltelijk niet of niet tijdig kan nakomen ten gevolge van een feit of omstandigheid die op enigerlei wijze (in)direct aan Opdrachtgever toe te wijzen is, kan of zal zijn.
2. Indien nakoming blijvend onmogelijk is geldt voor ontbinden dezelfde bepaling zoals genoemd in art. 7 lid 1 van deze voorwaarden voor opschorting geldt.
3. Een opschorting kan alleen worden ingezet indien de causaliteit dit toestaat en dit niet resulteert in een disproportioneel resultaat, inhoudende dat voordat het middel zal worden ingezet een minder zwaar middel zal moeten worden overwogen zoals bijvoorbeeld een herinnering, aanmaning of ingebrekestelling, behoudens indien er sprake is van een direct opeisbare vordering.
4. Betalingsverplichtingen jegens de Opdrachtnemer kunnen nimmer worden opgeschort en zijn met deze bepaling nadrukkelijk uitgesloten van enig recht op opschorting.
5. Opdrachtnemer is bevoegd de overeenkomst terstond te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat deugdelijke nakoming van de overeenkomst onmogelijk is, (onredelijk) bezwarend of een ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid
niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.
6. Indien de Opdrachtgever verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst niet nakomt en deze
niet-nakoming een ontbinding rechtvaardigt c.q. zou kunnen rechtvaardigen dan is Opdrachtnemer
gerechtigd de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden.
7. Opdrachtgever kan uitsluitend ontbinden indien geschiede met een aangetekende ingebrekestelling met hierin vervat een - naar de aard van de overeenkomst en binnen het maatschappelijk verkeer - redelijke termijn voor de Opdrachtnemer om alsnog na te komen en Opdrachtnemer binnen deze door Opdrachtgever geboden termijn niet aan de verplichtingen heeft voldaan, dan kan de Opdrachtgever in beginsel de overeenkomst ontbinden, tenzij:
a. de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt;
b. er geen fatale termijn is afgesproken en er geen dwingendrechtelijke bepaling gelden die een hiermee vergelijkbare fatale termijn aan Opdrachtnemer verplichten.
8. Het is te allen tijde aan Opdrachtgever een beroep op art. 7 lid 7 nader te onderbouwen.
9. Voortijdige opzegging van de overeenkomst kan uitsluitend - behoudens dwingendrechtelijk anders bepaald - indien dit schriftelijk tussen partijen is afgesproken en met een onderhandse akte.
10. EenopzeggingdoorOpdrachtgeverkanuitsluitendtegenheteindevandeovereenkomst met inachtneming van een minimale opzegtermijn van tenminste twee maanden en uitsluitend mits geschiede aangetekend aan de andere partij.
11. Eenopschorten,ontbindenofopzeggendoorOpdrachtnemergedaanopgrondvaneenb epalingin art. 7 van deze voorwaarden resulteert zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie c.q. onrechtmatige daad wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
8. Annulering en bijzondere beëindiging overeenkomst
De bepalingen in dit artikel weergeven de regels rondom annulering en bijzondere beëindiging.
1. Het annuleren van de overeenkomst door een van de Partijen is enkel mogelijk indien deze annulering voortijdig aan Opdrachtnemer is kenbaar gemaakt.
2. Partijen kwalificeren ‘voortijdig’ in art. 8 lid 1 van deze voorwaarden als het zijnde voordat Opdrachtnemer is begonnen met het uitvoeren van de overeenkomst.
3. Een annulering geeft de Opdrachtnemer het recht om alle gemaakte kosten tot op dat moment bij Opdrachtgever ter voorbereiding op de uitvoering in rekening te brengen, éénzelfde geldt voor geïnvesteerde uren die naar gewerkt honorarium bij Opdrachtgever volledig in rekening kunnen worden gebracht tot op dat moment.
4. Indien de Opdrachtgever overgaat tot annuleren na de vijftiende werkdag (15de) voor het begin uitvoering, is de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigd tenminste vijftig procent (50%) van het overeengekomen totaalbedrag in de overeenkomst.
5. Indien de Opdrachtgever overgaat tot annuleren na de vijfde werkdag (5de) voor het begin uitvoering is de Opdrachtgever het totaalbedrag in de overeenkomst aan Opdrachtnemer verschuldigd.
6. Alle (gevolg)schade(s) die Opdrachtnemer lijdt als gevolg van een annuleren door Opdrachtgever komen te alleen tijde voor schadevergoeding of schadeloosstelling in aanmerking.
7. Indien beiden partijen schriftelijk overeenkomen de overeenkomst te annuleren vrijwaart Opdrachtgever de Opdrachtnemer van enige vorm van schade.
8. Het is Opdrachtgever verboden, zover rechtens geoorloofd, om na het annuleren van de overeenkomst voor de duur van een jaar geen gelijksoortige opdracht te geven aan een derden, indien het door Opdrachtgever verricht werk nog steeds bruikbaar is.
9. Beperkte aansprakelijkheid en klachtplicht
De bepalingen in dit artikel beperken de aansprakelijkheid van opdrachtnemer en bevatten bepalingen rondom de klachttermijn voor klachten.
1. Opdrachtnemer is enkel aansprakelijk indien er sprake is van opzet, grove schuld en bewuste roekeloosheid voor een maximumbedrag zoals vervat in art. 9 lid 2 van deze voorwaarden.
2. Indien aanspraak kan worden gemaakt op de beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer is het maximum uit te keren bedrag gemaximeerd tot 1,000.00 EUR.
3. Opdrachtnemer biedt geen garanties inzake de snelheid of uitkomst van de geleverde of de te leveren prestatie, tenzij nadrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
4. Een klacht met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst dient op straffe van verval van alle aanspraken binnen;
a. 7 dagen nadat opdrachtgever het gebrek redelijkerwijs deels of geheel kon ontdekken aan
opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt indien het een ontwerpopdracht betreft;
b. 30 dagen nadat opdrachtgever het gebrek redelijkerwijs deels of geheel kon ontdekken
aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt indien het een bouwproject betreft;
5. Een klacht dient – voor zover rechtens is geoorloofd - uitsluitend schriftelijk en aangetekend aan
Opdrachtgever kenbaar te worden gemaakt. 10. Rechtsgeldigheid
1. Indien een bepaling in deze voorwaarden haar rechtsgeldigheid zal verliezen blijven de overige bepalingen in deze voorwaarde onverminderd van kracht.
2. Partijen zullen ten aanzien van bepalingen (-of het deel van een bepaling) die nietig zijn, nietig zijn verklaard, vernietigbaar zijn, dan wel hun rechtsgeldigheid op andere wijze hebben verloren, in overleg met elkaar treden teneinde een vervangende regeling te treffen, in dier voege dat partijen ernaar zullen streven dat de strekking van deze voorwaarden overeind en zoveel als mogelijk gerespecteerd blijft.
11. Kosten,honorariumenbetaling
Alle genoemde bedragen in de offerte en uitingen door opdrachtnemer gedaan aan een opdrachtgever c.q. wederpartij zijn in euro’s én in beginsel exclusief belasting toegevoegde waarde (btw), tenzij anders vermeld en/of een dwingendrechtelijke bepaling de Opdrachtnemer anders verplicht.
1. Opdrachtnemer heeft het recht om kennelijk foutieve verschrijvingen in de prijsopgave te herstellen of om een aanbetaling te bedingen.
2. Tussentijdse prijswijzigingen kunnen worden doorberekend aan de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders tussen partijen overeengekomen.
3. Partijen komen overeen dat een factuur van opdrachtnemer een betalingstermijn heeft van zeven kalenderdagen tellende vanaf de dagtekening van de factuur van opdrachtnemer.
4. De opdrachtgever heeft de plicht om onjuistheden in vermelde of verstrekte betaalgegevens onverwijld aan opdrachtnemer mede te delen en opdrachtnemer hiervan in kennis te stellen.
5. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met een tijdige betaling van een factuur, althans binnen de termijn zoals vervat in art. 11 lid 3 van deze voorwaarden, dan is
de opdrachtgever – zonder dat hiervoor een ingebrekestelling is vereist – van rechtswege in verzuim. De opdrachtgever is alsdan
wettelijke rente verschuldigd.
6. De wettelijke rente zoals bedoeld in art. 11 lid 5 is verschuldigd over het opeisbaar bedrag te
rekenen vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is getreden tot het moment van
voldoening van het volledig openstaand bedrag.
7. Indien opdrachtnemer besluit een vordering wegens niet-betaling van één of meer niet-betaalde
facturen langs gerechtelijke weg te incasseren, is opdrachtgever, naast de verschuldigde hoofdsom en de in dit artikel bedoelde rente(s) tevens gehouden alle in redelijkheid gemaakte en te maken buitengerechtelijke kosten te vergoeden.
8. In aanvulling op art. 11 lid 7 komen gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten conform het alsdan geldende besluit voor vergoeding in aanmerking.
9. Opdrachtnemer heeft de bevoegdheid om pas over te gaan tot levering nadat openstaande vorderingen in geheel zijn voldaan.
12. Aanvaarding,controleplichtenreclame
In dit artikel worden specifieke voorwaarden vastgelegd inzake de (op)levering van zaken.
1. Opdrachtgever dient bij (op)levering onverwijld te controleren op schades, gebreken en of het geleverde aan de overeenkomst beantwoord.
2. Gebreken, bezwaren en/of defecten dienen na de bedoelde controle in art. 12 lid 1 onverwijld (direct) aan opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te worden gemaakt, tenzij opdrachtgever aannemelijk kan maken dat het gebrek niet direct voor hem/ haar zichtbaar kon zijn.
3. Indien opdrachtgever verzuimt de opdrachtnemer tijdig te informeren beogen partijen dat hiermee opdrachtgever de (op)levering heeft aanvaard in de feitelijke staat en dat de (op)levering voldoet aan de overeenkomst.
4. Indien opdrachtnemer niet terstond na (op)levering van zaken, goederen en/of diensten in kennis wordt gesteld, worden die zaken, goederen en/of diensten geacht te zijn geleverd zonder gebrek, tenzij opdrachtgever aannemelijk maakt dat het (verborgen) gebrek al aanwezig was ten tijde van de oplevering.
5. Indien opdrachtgever op eigen initiatief en zelfstandig aanpassingen verricht in het (op)geleverde dan erkend opdrachtgever hiermee dat de levering aan de overeenkomst beantwoord.
6. Onverlet de in dit artikel bepaalde voorwaarden kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer worden gedaan, indien dit gebrek niet binnen bekwame tijd nadat het gebrek is ontdekt of redelijkerwijze had moeten worden ontdekt, bij de opdrachtnemer terzake is geprotesteerd.
7. Klachten betreffende niet direct zichtbare gebreken en/of defecten dienen zo spoedig mogelijk na constatering te worden gemeld, zodat opdrachtnemer in staat is ter plaatse de juistheid van de betreffende klachten te onderzoeken. Voorts geldt ten aanzien van niet
direct zichtbare gebreken en/of defecten dat wanneer Opdrachtnemer niet binnen 48 uur na
(op)levering van de zaken aan Opdrachtgever een klacht van Opdrachtgever heeft ontvangen, het gebrek en/of defect geacht wordt te zijn ontstaan na levering.
13. Gebruikvanzakenvanopdrachtnemer,alsmedehuur(termijnen)
In dit artikel worden specifieke voorwaarden vastgelegd inzake het gebruik van zaken van opdrachtnemer aanhangig de uitvoering van de overeenkomst.
1. Opdrachtgever zal aan hem verhuurde of ter beschikking gestelde zaken uitsluitend gebruiken voor de overeengekomen bestemming en overeenkomstig de door Opdrachtnemer verschafte bedieningsvoorschriften en aanwijzingen. Opdrachtgever dient bekend te zijn met de werking van eventuele apparatuur.
2. Het is Opdrachtgever behoudens schriftelijke toestemming van opdrachtnemer verboden het gehuurde of ter beschikking gestelde zaken te verplaatsen naar een andere dan de overeengekomen locatie.
3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de gehuurde of ter beschikking gestelde zaken aan derden in gebruik te geven, ter beschikking te stellen of onder te verhuren zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
4. Het is Opdrachtgever niet toegestaan veranderingen van welke aard dan ook aan de gehuurde of ter beschikking gestelde zaken aan te brengen en/of deze zaken te beschilderen en/of (met bijvoorbeeld stickers) te beplakken dan wel op andere wijze uiterlijk te
veranderen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
5. Opdrachtgever zal op het overeengekomen tijdstip de gehuurde dan wel ter beschikking gestelde zaken, in dezelfde technische en uiterlijke staat, aan Opdrachtnemer teruggeven.
6. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade welke opdrachtnemer en/of een derde lijdt als gevolg van het niet tijdig teruggeven van deze zaken.
7. Indien Opdrachtnemer de Opdrachtgever uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor het aanbrengen van veranderingen aan de gehuurde en/of ter beschikking gestelde zaken, zullen al de kosten welke zijn gemoeid met het
terugbrengen van deze zaken in de oorspronkelijke staat, voor rekening zijn van Opdrachtgever.
14. Eigendomsvoorbehoud
In dit artikel worden specifieke voorwaarden vastgelegd inzake het eigendomsvoorbehoud van opdrachtnemer.
1. Alle zaken geleverd door opdrachtnemer blijven in het eigendom van opdrachtnemer, voor hoelang deze zaken niet of niet helemaal zijn afbetaald.
2. Voor zover het eigendomsvoorbehoud van opdrachtnemer door zaakvorming of anderszins teniet gaat, behoudt opdrachtnemer zich het recht een bezitloos pandrecht op een zaak te vestigen, tot zekerheidstelling van al hetgeen Opdrachtgever nog aan opdrachtnemer verschuldigd is of zal zijn. Opdrachtgever dient dit bezitloze pandrecht op het eerste verzoek van opdrachtnemer te vestigen.
15. (Op)levertijden(op)leveringmetbetrekkingtotverkoopenmontage,bouwen/ ofinstallatie In dit artikel worden specifieke voorwaarden vastgelegd inzake de (op)levering.
1. Onder (op)levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn waarbinnen de zaken voor de wederpartij ter beschikking moeten zijn of, indien (ook) werkzaamheden zijn overeengekomen, de termijn waarbinnen deze werkzaamheden moeten zijn uitgevoerd.
2. De opgave van (op)levertijden geschiedt altijd bij benadering, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
3. De termijnen zijn nooit fatale termijnen. Overschrijding van de opgegeven levertijd verplicht opdrachtgever niet tot enige vergoeding, en geeft de wederpartij niet het recht de overeenkomst te annuleren c.q. de afname te weigeren. Gecommuniceerde termijnen dienen derhalve te worden gekwalificeerd als het zijnde indicatief.
4. Tenzij anders overeengekomen geschiedt levering van zaken ‘af bedrijf/magazijn’.
5. Levering in gedeelten (deelleveranties) is steeds toegestaan. Voornoemde deelleveranties kan
opdrachtnemer afzonderlijk factureren.
6. Geringe afwijkingen van de geleverde zaken in afmeting, kleur, capaciteit, vorm en verpakking zijn
voor opdrachtgever nooit aanleiding de order geheel of gedeeltelijk te annuleren, of gehele of gedeeltelijke betaling te weigeren, dan wel schadevergoeding te vorderen.
16. Beperkteaansprakelijkheid
In dit artikel worden specifieke voorwaarden vastgelegd inzake de (beperkte) aansprakelijkheid van de opdrachtnemer jegens de opdrachtgever.
1. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het aandragen van correcte en representatieve gegevens en informatie die nodig zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst.
2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor fouten of nalatigheden van door haar ingeschakelde derden. Door gebruik te maken van de Diensten van opdrachtnemer, verleent de Opdrachtgever
de bevoegdheid aan Opdrachtnemer om, als een door opdrachnemer ingeschakelde derde zijn aansprakelijkheid wil beperken, die aansprakelijkheidsbeperking mede namens de Opdrachtgever te aanvaarden.
3. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan producten van opdrachtnemer of van producten van derden ingeschakeld door opdrachtnemer ten tijde dat Opdrachtgever deze producten in zijn bezit had.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade toegebracht aan producten tijdens het transport van en naar de locatie van Opdrachtgever toe.
5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het niet of niet tijdig voldoen aan de verplichtingen, voortvloeiend uit de Overeenkomst, in geval dit veroorzaakt wordt door overmacht als bedoeld in art. 17 van deze voorwaarden.
6. Indien opdrachtnemer aansprakelijk wordt gehouden, zal zij uitsluitend aansprakelijk zijn voor directe schade die daadwerkelijk door de Opdrachtgever is opgelopen, betaald of geleden is vanwege een aantoonbaar tekortschieten van de verplichtingen van opdrachtnemer met betrekking tot haar Diensten.
7. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot het door de verzekeraar gedekte en uitgekeerde bedrag. Voorts is opdrachtgever gehouden aan alle informatieverzoeken van verzekeraar mee te werken.
8. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld door opdrachtgever voor schade aangebracht aan materialen die tijdens werkzaamheden schade oplopen. Opdrachtgever dient zelf een afdoende dekking te realiseren via een door opdrachtgever af te sluiten verzekering. Dit geldt ook voor ingehuurde personen die namens opdrachtnemer werken.
9. Bij goedkeuring van offerte en/of opdrachtbevestiging vervalt ten alle tijde de inkoop en of algemene voorwaarden van andere partijen. De algemene voorwaarden van opdrachtnemer zijn en blijven te allen tijde leidend. Andere partijen gaan – voor zover rechtens geoorloofd - akkoord met de bepalingen in deze voorwaarden en bevestiging en vrijwaren opdrachtnemer dan ook in de breedste zin van het woord.
17. Overmacht
In geval van een overmacht situatie gelden de volgende bepalingen en partijen stemmen hiermee in.
1. Onder overmacht wordt verstaan, alle van buiten komende oorzaken, buiten wil of toedoen van opdrachtnemer, waardoor tijdige, volledige of juiste nakoming van de Overeenkomst niet meer mogelijk is.
2. Onder overmacht zoals in het vorige lid bedoeld, wordt mede verstaan, maar is niet beperkt tot:
a. niet-nakoming van een derde; en/of
b. ziekte van personeel van opdrachtnemer zelf of een derde; en/of c. abnormale weersomstandigheden; en/of
d. storingen in water- en energieleveringen; en/of
e. stakingen; en/of
f. ernstige storingen in de systemen van opdrachtnemer; en/of
g. brand; en/of
h. overstromingen; en/of
i. natuurrampen; en/of
j. rellen; en/of
k. oorlog of anderszins binnenlandse onrusten
3. In geval van overmacht wordt nakoming van de Overeenkomst opgeschort zolang de overmacht aanhoudt.
4. Indien de overmacht langer dan één maand aanhoudt, zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden. In een dergelijk geval zal opdrachtnemer overgaan tot terugbetaling van eventueel betaalde bedragen, met daarop in
mindering gebracht alle kosten die opdrachtnemer heeft gemaakt met betrekking tot de Overeenkomst.
18. Vertrouwelijkheid,geheimhoudenenAlgemeneVerordeningGegevensbescherming(A VG)
Dit artikel betreft een verlengde van de losse privacy- en disclaimerverklaring van opdrachtnemer.
1. Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven.
2. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, althans behoort te begrijpen dat de gegevens van vertrouwelijke aard zijn, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.
3. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid. Opdrachtnemer kan hieraan niet worden gehouden indien de verstrekking van gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor correcte uitvoering van de overeenkomst.
4. Alle bepalingen rondom privacy en de AVG zijn nader uiteengezet in de privacy- en disclaimerverklaring van opdrachtnemer.
19. Auteursrechtenintellectueeleigendomsrecht
Dit artikel omvat de bepalingen hoe partijen het auteursrecht en intellectueel eigendomsrecht wensen te regelen omtrent te leveren zaken, diensten, merken, concepten, tekeningen, modellen, geschriften producten et cetera.
1. Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden toe die hem toekomen op grond van de Nederlandse Auteurswet (Aw).
2. Opdrachtgever garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan opdrachtnemer van gegevens.
3. Opdrachtgever zal opdrachtnemer vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
4. Indien er geen specifieke afspraken zijn gemaakt tussen partijen beogen deze in ieder geval geen overdracht van rechten.
20. Beschikbaarheideninspanningsverplichting
Op partijen rust een inspanningsverplichting geschillen in der minne te beslechten. In dit artikel worden de regels hieromtrent nader uiteengezet.
1. Partijen hebben de inspanningsplicht bij geschillen te pogen in der minne te beslechten met in acht nemen van deze voorwaarden.
2. Opdrachtgever geeft duidelijk en ondubbelzinnig aan deze voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst te hebben gezien, gelezen en zich inzake de inhoud ervan te hebben laten adviseren.
3. Opdrachtgever verklaart voldoende tijd te hebben gehad om deze algemene voorwaarden te begrijpen en – indien gewenst – nader te bestuderen en opdrachtgever verklaart daarnaast dat hij/zij ingeval van onduidelijkheid dit voorafgaande aan het sluiten van de overeenkomst aan opdrachtnemer schriftelijk heeft kenbaar gemaakt.
21. Slotbepaling,uitsluitingenforumkeuze
Partijen wensen met deze slotbepaling zaken vast te leggen inzake uitsluiting en de forumkeuze.
1. Uitsluitend het Nederlands recht is van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en een wederpartij (opdrachtgever).
2. Gelet op art. 21 lid 1 is uitsluitend de Nederlandse rechter bevoegd.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag uit en bepalen hiermee dat
uitsluitend het Nederlands recht van toepassing is, alsmede uitsluitend een Nederlandse rechter
kennis mag nemen van geschillen.
4. Aanbieder en abonnee kiezen voor de behandeling van geschillen met dit forumkeuzebeding de
rechtbank te Amsterdam, tenzij een dwingendrechtelijke bepaling anders bepaalt.